Επιτυχία στο social media marketing [οδηγός 2024]

Του Σίμου Κοσμετάτου

Στα σεμιναρια social media αναφέρουμε ότι η επιτυχία στα social media αντιμετωπίζει σήμερα τις παρακάτω προκλήσεις:

Υπάρχουν 5 μεγάλες προκλήσεις στην επιτυχία στα social media που μπορούμε να ξεπεράσουμε μόνο με συστηματική δουλειά.

1. Αλγόριθμος Edgerank που εμποδίζει το Organic Reach

2. Ανάγκη καθημερινής παρουσίας

3. Έντονος ανταγωνισμός

4. Ανάγκη για στρατηγική επικοινωνία

5. Άγνοια τεχνικών & στρατηγικών εξελίξεων

Για να καταφέρουμε να έχουμε αποτέλεσμα στην παρουσία μας στα social media (engagement & sales) θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα σαφές social media marketing plan που θα ορίζει τους στόχους, τα μέσα και τις εργασίες που πρέπει να γίνουν.

Η ιδανική παρουσία στα social media είναι αυτή που πετυχαίνει το μακροπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο στόχο, χρησιμοποιώντας ελάχιστους πόρους με μεγάλο ROI (return on investment)

Πριν ξεκινήσουμε να δημιουργούμε προφίλ στα social media θα πρέπει να σκεφτούμε 3 βασικούς παράγοντες που θα μας οδηγήσουν στις αντίστοιχες αποφάσεις.

Χρόνος: Πόσο χρόνο μπορούμε να αφιερώσουμε στο social media marketing. Πόσα άτομα θα ασχοληθούν; Η ενασχόληση με τα social media απαιτεί τουλάχιστον 1 ώρα την ημέρα ανάλογα με τον αριθμό και το μέγεθος των προφίλ που διαχειριζόμαστε αλλά και το βαθμό δυσκολίας του content marketing που θα υλοποιήσουμε.

Πηγές & Πρώτη Ύλη: Τα social media απαιτούν την ύπαρξη πρωτότυπου υλικού προκειμένου να καταφέρουμε να κάνουμε τη διαφορά. Ένα καλό δημιουργικό κείμενο, μια πρωτότυπη φωτογραφία που έχουμε τραβήξει ή αφοράσει, ένα βίντεο για την περίπτωση του Facebook και του YouTube, μια παρουσίαση για το Slideshare είναι πρώτες ύλες που απαιτούν χρόνο και ενδεχομένως επένδυση στο κατάλληλο προσωπικό προκειμένου να τα αποκτήσουμε.

Κοινό (Δημογραφικά): Τα social media στην ουσία είναι το κοινό από το οποίο αποτελούνται. Για παράδειγμα το Pinterest είναι κυρίως γυναίκες, το Instagram πιο νέες ηλικίες κλπ. Προκειμένου να επιλέξουμε το κατάλληλο εργαλείο και να καταφέρουμε να πετύχουμε το στόχο μας θα πρέπει να γνωρίζουμε με ακρίβεια το κοινό στο οποίο στοχεύουμε. Στα σεμιναρια social media έχουμε μια σαφή μεθοδολογία που μας βοηθάει να εντοπίσουμε το κοινό στόχο και στη συνέχεια να επιλέξουμε τα κατάλληλα εργαλεία για να το στοχεύσουμε.

Social Media Content Marketing

content is king handwritten on blackboard

Το πρωτότυπο & στοχευμένο περιεχόμενο είναι κλειδί για την επιτυχία μας στα social media.

Η παρουσία μας στα social media αποτελείται κυρίως από φωτογραφίες, κείμενα, σχόλια και προσωπικά μηνύματα που ανταλλάσουμε με τους fan, followers μας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μπορούμε να χειριστούμε την κατάλληλη γλώσσα με τα στοχευμένα στρατηγικά συστατικά που θα οδηγήσουν το κοινό μας στην ενέργεια που θέλουμε να κάνουμε. Στα σεμιναρια social media αναλύουμε τα χαρακτηριστικά του κάθε μέσου και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργήσουμε, τις λέξεις, το στυλ, τη χροιά που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να έχουμε το αντίστοιχο αποτέλεσμα.

Το πιο σημαντικό στοιχείο πέρα από τη γλώσσα και τα κείμενα είναι οι φωτογραφίες. Οι περισσότεροι εστιάζουν πολύ σωστά στην ποιότητα της φωτογραφίας όμως πρέπει να προσέξουμε και τις τεχνικές λεπτομέρειες. Φανταστείτε να έχουμε επιλέξει την ιδανική φωτογραφία και αυτή να δημοσιευτεί με το πρόσωπο του πρωταγωνιστή κομμένο επειδή δεν έχουμε ορίσει τις κατάλληλες διαστάσεις. Το κάθε μέσο έχει τις δικές του διαστάσεις για τις φωτογραφίες προφίλ, τις cover photo αλλά και τις φωτογραφίες που θα δημοσιευτούν στο timeline.

Οι ιδανικές φωτογραφίες ανά μέσο για τις σταθερές φωτογραφίες στο προφίλ (cover photo) είναι:

• Facebook Cover φωτογραφία διαστάσεις: 851 * 315

• Twitter Header φωτογραφία διαστάσεις: 1500 * 500

• LinkedIn Header φωτογραφία διαστάσεις: 1400 * 425

• Instagram Image Size διαστάσεις: 640 * 640

Στρατηγική Δημοσιεύσεων στα Social Media

Το περιεχόμενο που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει σε κάθε περίπτωση να συμβαδίζει με τους στόχους που θέλουμε να πετύχουμε. Το περιεχόμενο πρέπει ταυτόχρονα να είναι πρωτότυπο, εντυπωσιακό, να δημοσιευτεί στο σωστό timing και να προκαλέσει τις αντίστοιχες θετικές αντιδράσεις.

Εδώ έρχονται να προστεθούν μικρά tips που βλέπουμε στα σεμιναρια social media και αυξάνουν κατά πολύ την απήχηση των δημοσιεύσεων έτσι ώστε ο κόπος μας να έχει αντίκρυσμα.

Για παράδειγμα στο Twitter η προσθήκη μιας φωτογραφίας στο tweet μπορεί να αυξήσει τα retweets κατά 35%. Οπότε θα πρέπει να υπολογίζουμε ότι στη στρατηγική μας στο Twitter θα πρέπει να έχουμε την αντίστοιχη φωτογραφία στις κατάλληλες διαστάσεις, κάτι που χρειάζεται επανυπολογισμό στο χρόνο που θα δαπανήσουμε για το Twitter.

Η στρατηγική επιλογή του κατάλληλου τύπου περιεχομένου είναι βασική για την επιτυχία μας στο συγκεκριμένο κανάλι.

Γενικότερα οι δημοσιεύσεις στα social media χωρίζονται σε 5 βασικές κατηγορίες και θα πρέπει να έχουμε την ανάλογη ποικιλία στους λογαριασμούς μας και να κρατάμε τις αντίστοιχες ισορροπίες.

Τα είδη των δημοσιεύσεων είναι:

1. Link προς ιστοσελίδες δικές μας & τρίτων

2. Φωτογραφίες πρωτότυπες ή τρίτων

3. Quotes τρίτων αλλά και δικά μας

4. Updates, δηλαδή ενημερώσεις κειμένου για κάτι που μας απασχολεί

5. Reshares, δημοσιεύσεις τρίτων που τις αναδημοσιεύουμε, είτε αυτούσιες, είτε προσθέτοντας κάποιο σχόλιο (ενδείκνυται).

Από τα 5 παραπάνω είδη αποφασίζουμε να επικεντρωθούμε κυρίως σε ένα, αυτό λέγεται “είδος πρότυπο”. Στη συνέχεια ακολουθούμε τον κανόνα 4:1 και δημοσιεύουμε για κάθε 4 posts στο “είδος πρότυπο” και ένα από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Αυτή είναι μια στρατηγική που μας δίνει ένα σταθερό pattern ως προς το είδος. Είναι καλό να ακολουθούμε αυτή ή οποιαδήποτε άλλη στρατηγική από αυτές που προτείνουμε στα σεμιναρια social media προκειμένου να καταφέρουμε να έχουμε σταθερή ροή και είδος δημοσιεύσεων. Φυσικά πέρα από τη μορφή σημασία έχει και το περιεχόμενο των δημοσιεύσεων, η ουσία τους δηλαδή.

Πόσο συχνά δημοσιεύουμε στα social media

Το κάθε μέσο έχει τη δική του μοναδική πολιτική δημοσιεύσεων τόσο ως προς το format, όσο και ως προς το περιεχόμενο αλλά και τη συχνότητα δημοσιεύσεων.

Όλα εξαρτώνται από τον όγκο των χρηστών στο κάθε μέσο, την συμμετοχή τους στο μέσο αλλά και τη σχέση που έχει το μέσο με το χρόνο και τους αλγόριθμους που χρησιμοποιεί.

Για παράδειγμα το LinkedIn είναι ένα μέσο που έχει αρκετό κόσμο όμως δεν συμμετέχει ενεργά οπότε δεν χρειάζεται τόσο μεγάλη συχνότητα δημοσιεύσεων όση στο Facebook όπου υπάρχει μεγάλη συμμετοχή ή το Twitter που σχετίζεται με το “τώρα” και κάθε tweet έχει μικρό χρόνο ζωής, άρα αν δεν δημοσιεύουμε, δεν υπάρχουμε. Παρακάτω έχουμε την ενδεδειγμένη συχνότητα δημοσίευσης ανά μέσο. Φυσικά όλα αυτά εξαρτώνται και από το είδος της σελίδας, οι ειδησεογραφικές για παράδειγμα συχνά ακολουθούν τις ενδεδειγμένες συχνότητες στο διπλό, τριπλό ή και τετραπλό.

Αν δεν δημοσιεύουμε αρκετά συχνά χάνουμε την ευκαιρία για engagement, αν το κάνουμε συχνότερα απ΄ότι πρέπει, γινόμαστε κουραστικοί.

• Facebook συχνότητα δημοσίευσης: 15 post / μήνα

• Twitter συχνότητα δημοσίευσης: 1-3 tweet / ημέρα

• LinkedIn συχνότητα δημοσίευσης: 15 post / μήνα

• Google My Business συχνότητα δημοσίευσης: 1 posts / εβδομάδα

• YouTube συχνότητα δημοσίευσης: 2-3 βίντεο το μήνα

• Pinterest συχνότητα δημοσίευσης: 15 pins το μήνα

• Instagram / Tik Tok συχνότητα δημοσίευσης: 1-3 posts την ημέρα

• Tumblr συχνότητα δημοσίευσης: 1-3 posts την ημέρα

Ποιες ημέρες & ώρες δημοσιεύουμε στα social media

Το κάθε μέσο έχει τις δικές του ώρες όμως αυτό δεν είναι απόλυτο. Υπάρχουν διαφορετικές στρατηγικές που εξετάζουμε στα σεμιναρια social media και ανάλογα με το μέσο ή τα μέσα στα οποία θα επικεντρωθούμε, θα επιλέξουμε και την ανάλογη.

Υπάρχουν γενικοί κανόνες που προκύπτουν από τον τρόπο συμπεριφοράς των χρηστών στο διαδίκτυο, τις συνήθειές τους, την εργασιακή τους απασχόληση ή τις σπουδές τους. Ανάλογα λοιπόν με το κοινό που θέλουμε να στοχεύσουμε επιλέγουμε και την αντίστοιχη στρατηγική στις ώρες δημοσιεύσεων.

Πολλά από τα μέσα δίνουν τη δυνατότητα είτε άμεσα, είτε μέσω τρίτων να προγραμματίσεις τις δημοσιεύσεις οπότε έχεις τη δυνατότητα να αυτοματοποιήσεις ορισμένες λειτουργίες.

Οι ώρες δημοσίευσης σχετίζονται επίσης και με τον αλγόριθμο ή τη σχέση του μέσου με το χρόνο. Στα σεμιναρια Facebook βλέπουμε ότι το μέσο χρησιμοποιεί έναν αλγόριθμο για να υπολογίζει τις δημοσιεύσεις. Αυτός ο αλγόριθμος χρειάζεται χρόνο προκειμένου να αποφασίσει αν θα εμφανίσει τη δημοσίευση στο κοινό μας ή όχι. Έτσι πρέπει να υπολογίζουμε νωρίτερα τη δημοσίευση από την ώρα στόχευσης. Στο Twitter από την άλλη που είναι ένα μέσο “χρονικά σύγχρονο”, χωρίς ποιοτικούς αλγορίθμους προς το παρόν, πρέπει να έχουμε παρουσία τις ώρες που το κοινό μας βρίσκεται συνδεδεμένο στο συγκεκριμένο μέσο.

Το κάθε μέσο έχει τη δική του ιδανική ώρα δημοσίευσης που εξαρτάται από το γενικό κανόνα και τις ιδιαιτερότητες του κοινού μας.

Παρακάτω οι ώρες που κατά μέσο όρο είναι ιδανικό να δημοσιεύει κάποιος ανάλογα με το μέσο.

• Facebook ιδανική ώρα δημοσίευσης: 13Η00-16Η00

• Twitter ιδανική ώρα δημοσίευσης: 13H00-15H00

• Google My Business ιδανική ώρα δημοσίευσης: 09H00-11H00

• Instagram / Tik Tok ιδανική ώρα δημοσίευσης: 17H00-18H00

• Pinterest ιδανική ώρα δημοσίευσης: 20H00-23H00

• LinkedIn ιδανική ώρα δημοσίευσης: 17H00-18H00

• Tumblr ιδανική ώρα δημοσίευσης: 19H00-22H00

Social Media Marketing Plan: η διαδικασία

Η δημιουργία ενός social media marketing plan έχει 6 σαφή βήματα που ακολουθούμε προκειμένου να έχουμε αποτελεσματικότητα.

Στα social media σεμιναρια αναλύουμε τον κάθε παράγοντα προκειμένου να βοηθήσουμε τόσο τα στελέχη επιχειρήσεων όσο και τους ελεύθερους επαγγελματίες να δημιουργήσουν το δικό τους αποτελεσματικό marketing plan γύρω από τα social media.

6 βήματα για ένα σωστό marketing plan στα social media.

Τα βήματα που ακολουθούμε είναι τα παρακάτω:

Βήμα 1: Επιλογή των καναλιών, των social media που θα ακολουθήσουμε ανάλογα με τους στόχους μας και το κοινό και τα χαρακτηριστικά του κάθε μέσου.

Βήμα 2: Δημιουργούμε τα προφίλ στο κάθε μέσο και συμπληρώνουμε επαρκώς όλες τις πληροφορίες που μας ζητούνται έχοντας στο μυαλό μας τα χαρακτηριστικά του κάθε μέσου.

Βήμα 3: Δημιουργούμε την αντίστοιχη στρατηγική δημοσιεύσεων (content marketing strategy) ακολουθώντας έναν ιδιαίτερο τόνο για το κάθε μέσο ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του.

Βήμα 4: Αναλύουμε και παραμετροποιούμε τη στρατηγική δημοσιεύσεων ανάλογα με το μέσο και την επιτυχία που έχει μετρώντας τα αποτελέσματα τόσο εντός την πλατφόρμας όσο και μέσω του Google Analytics στην ιστοσελίδα μας. Στο σεμιναριο Google Analytics βλέπουμε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα μας βοηθήσουν να επιλέξουμε τα κανάλια που έχουν τη μεγαλύτερη απόδοση.

Βήμα 5: Δημιουργούμε διαφημιστικές καμπάνιες στα μέσα που υποστηρίζουν τη διαφήμιση. Στο σεμιναριο διαφημιση στο Facebook εξετάζουμε όλες τις στρατηγικές διαφήμισης που μας επιτρέπει το μέσο να ακολουθήσουμε πολλαπλασιάζοντας το αποτέλεσμα της ενέργειάς μας. Διαφημιστική πλατφόρμα διαθέτει επίσης το YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram, Tumblr και αναμένουμε από το Pinterest.

Βήμα 6. Δημιουργούμε διαδικασίες και αυτοματισμούς που ακολουθούνται και θέτουμε όρια και στάνταρ προκειμένου να γνωρίζουμε τι πηγαίνει καλά και τι πρέπει να διορθωθεί.

5+1 στατιστικά στοιχεία που θα σε βοηθήσουν να πετύχεις

Στα social media σεμιναρια εξετάζουμε τον τρόπο που θα πετύχουμε στα social media ανάλογα με το στόχο που έχουμε θέσει. Η τεχνική γνώση, η γνώση του mentality των social media, η μεθοδολογία σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα και τα άλλα δεδομένα χαρακτηριστικά ενός marketer φέρνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

• Η επιτυχία ωστόσο έρχεται και μέσα από τη γνώση μικρών στατιστικών δεδομένων που θα σας βοηθήσουν να είστε πιο αποτελεσματικοί. Ακολουθούν κάποια από αυτά.

• Οι φωτογραφίες στο Facebook λαμβάνουν 53% περισσότερα like, 104% περισσότερα σχόλια και 84% περισσότερα κλικ

• Τα βίντεο κερδίζουν 28% μεγαλύτερη απήχηση έναντι των φωτογραφιών

• Χρησιμοποιώντας quotes σε έναν δεδομένο content marketing plan κερδίζουμε 19% περισσότερα retweet ή shares.

• Προβάλλοντας έναν αριθμό στο post ή το tweet μας κερδίζουμε 17% περισσότερα retweets (πχ. 10 συμβουλές για τα social media)

• Τα hashtags έχουν 4 λειτουργίες όπως αναλύουμε στα σεμιναρια social media. Επιπλέον φέρνουν 16% μεγαλύτερη απήχηση.

Πέρα από τους αριθμούς και τις γνώσεις, τεχνικές και θεωρητικές, αυτό που θα σε βοηθήσει να πετύχεις είναι η σωστή μεθοδολογία που θα τη συνδυάσεις με αμέτρητα τεστ και δοκιμές και θα φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Μην ξεχνάς να μετράς, να δοκιμάζεις και να επαναλαμβάνεις τη διαδικασία σε έναν ατέλειωτο κύκλο που στόχο έχει το υψηλό ποσοστό απόδοσης της επένδυσης (ROI).

Ο Σίμος Κοσμετάτος είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων σε θέματα Social Media & Internet Marketing στο LEADER SCHOOL

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: